VÅRA TJÄNSTER
Tillsammans med våra samarbetspartners har Andeco Konsulter bred erfarenhet inom bl a området
Financial Management på den internationella marknaden.
Vi kan delta i eller driva projekt, bistå vid förhandlingar, genomföra upphandlingar, etc.
Här presenteras några exempel på projekt vi deltagit i.
RYSSLAND
Financial Management i Novgorod
Staden Novgorod har träffat en överenskommelse med Europeiska Banken för Rekonstruktion och
Utveckling (EBRD) om ett samarbetsprojekt för att identifiera och genomföra ett investeringsprogram
inom sektorerna för värme, vatten och avfallshantering.
Syftet med projektet är att förbättra den långsiktiga kreditvärdigheten för att öka möjligheterna
att erhålla finansiering till fortsatta investeringar inom den kommunala verksamheten.
Huvuduppgifterna inom området Financial Management är att utvärdera befintliga mjukvaror,
processer och rutiner; utvärdera nuvarande redovisningsstandards och rutiner; utarbeta planer
för upphandling och installation av nya system; utveckla finansiella strategier; samt utveckla
den finansiella planeringen och uppföljningen.
Vår uppgift har varit att fokusera på arbetet med att anpassa nuvarande redovisning till
International Accounting Standards (IAS) samt att utveckla den årliga planeringsprocessen från
budget till uppföljning. Vid ett seminarium har vi presenterat konsekvenser vid införandet av ett
nytt mjukvarusystem i organisationerna.
Hälsovårdsfinansiering och Belöningssystem i St Petersburg
Målsättningen för vår del i detta uppdrag var följande:
-
Etablering av juridiska system, lokala förordningar och regler för belöningssystem som
bidrar till utvecklingen av primärhälsovården. Detta inkluderar skapande av nya kontaktvägar
mellan allmänläkare – patienter – försäkringsbolag samt mellan allmänläkare och specialistläkare
i syfte att reducera kostnaderna för att konsultera specialistläkare.
-
Etablering av en funktionell, oberoende distriktsadministration som ska kunna ge stöd och
service till samt utveckla hälsovårdssystemet.
En mer specifik uppgift för vår del var att genomföra en utförlig analys av hälsovårdens
finansieringssystem.
Uppdraget genomfördes i nära samarbete med ryska intressenter och uppnådde följande:
-
Redogörelse över hälsovårdens finansieringssystem
-
Initial analys över belöningssystemet i Petrogradsky District
-
Rekommendation för fortsatta insatser för att uppnå de övergripande målen
-
Förslag till åtgärder för den fortsatta utvecklingen av hälsovårdsadministrationen
LETTLAND
Financial Management i Riga
Lettland mottog ett loan från Internationella Banken för Rekonstruktion och Utveckling (IBRD)
för att finansiera en modernisering av socialförsäkringssystemet och genomföra ett reformprogram.
Inom projektet utvecklades ett ramverk till en ny redovisningsorganisation inkluderande nya
redovisnings-processer och rutiner. En stor del av tiden upptogs av implementeringen av ett
nytt mjukvarusystem (SUN).
Installationen genomfördes med stöd av detaljerade stödrutiner, utbildning av personal,
organisatoriska förändringar inkluderande genomgång av enheten för intern revision och
införande av en ny controller funktion.
Upphandling av hård- och mjukvara
I detta projekt deltog ett bolag från fem olika kommuner i Lettland.
Vid projektstarten genomfördes en analys av nuläget inom ekonomistyrning, rapportering, etc,
men analysen inkluderade även hårdvara, utbildningsbehov och datorvana hos personalen. Analysen
utgjorde sedan grund för upphandlingsprocessen.
Efter beslut om upphandling startade en “re-engineering”-process i syfte att anpassa systemen till
respektive enhets rutiner, men även för att utveckla manualer över systemet samt redovisningsrutinerna.
Under projektet genomfördes ett antal seminarier med fokus på förutsättningarna för att utveckla
ett bra ekonomistyrningssystem. Ett återkommande tema vid seminarierna var kopplingar och
beröringspunkter med utvecklingen av affärsplaner, budgetprocesser och andra styrsystem för
organisationerna.
TANZANIA
Statlig redovisning och Budgetutveckling (GADP)
Detta omfattande projekt pågick under drygt sju år vid Finansministeriet. Målsättningen var att
medverka till en förbättrad statlig resursallokering samt stärka statens ekonomi- och resultatstyrning,
skuldhantering och finansiell rapportering.
Syftet var att bidra till en god statlig styrning av resurser och förbättrade sociala och ekonomiska
villkor genom utveckling och förbättring av både strategisk och operationell styrning av offentliga
utgifter. I färdriktningen låg ett kraftigt uppstyrt genomförande av den statliga budgeten och ett
klart och tydligt ansvarstagande av inblandade intressenter.
Vårt bidrag till projektet var att arbeta med de fyra sammankopplade elementen i en
planeringsprocess: planering och budgetering; genomförande av beslutad budget; redovisning; samt
uppföljning och rapportering. Därutöver bestod arbetet av utveckling av intern revisionen,
kartläggning av utbildningsbehov, genomförande av kurser inom IT, revision, etc. Vi producerade
även redovisningsmanualer för motsvarigheten till Riksskatteverket.
KENYA
Målsättningen med uppdraget var att assistera Hälsoministeriet med att analysera styrkor och svagheter i dess befintliga ekonomisystem samt att utveckla möjligheter och behov för att stärka systemet. Projektet utgick både från Hälsoministeriets och givarsamfundets behov av att säkerställa en effektiv hantering av tillgängliga finansiella medel.
LAOS
Public Expenditure Management Support Programme
Uppdraget ‘Stärkande av den interna kontrollen inom Granskningsavdelningen’ vid Finansministeriet ingick som en delkomponent i programmet Styrning av offentliga medel. Målsättningen med projektet var att assistera avdelningen med en nulägesanalys samt att utveckla en strategisk utvecklingsplan och projektdokument för fortsatt utveckling av intern kontroll inom staten. Under uppdraget arrangerades tre regionala och en nationell konferens för att förankra utvecklingsplanen och projektdokumentet.
BOSNIEN-HERCEGOVINA
Anställd av Riksrevisionen som Senior Revisionskonsult och Project manager i ett långtidsuppdrag i Bosnien-Hercegovina. Projektet fokuserade på fyra områden:
- Institutionsuppbyggnad
- Stärkande av yrkesrollen
- Personalutveckling
- Säkerställande av revisionens resultat och påverkan
Ansvar för utveckling och förbättring av alla delar och aspekter av finansiell revision som utfördes av de tre riksrevisionerna i landet. Det innebar bl a framtagande av styrdokument som manualer, policies, riktlinjer, checklistor, etc.
VANUATU
Det här var ett två-års kontrakt som Teknisk rådgivare vid enheten för intern revision vid Finansministeriet i Port Vila. Målsättningen var att förbättra revisionsprocesserna och vidareutbilda personalen till en självständig enhet med kapacitet att planera och genomföra internrevisions uppdrag i enlighet med professionella standards.
Ansvarig för nulägesanalys och framtagande av långsiktig revisionsstrategi, utbildning och personalutveckling, praktisk implementering av etablerade riktlinjer, manualer, etc.Detta innebar bl a introduktion av riskbaserade revisionstekniker, COSO modellen och rapporteringsstandard.
Tillbaka till toppen | Tillbaka till Våra tjänster
|